E-book
Tragiczny zbieg okoliczności,
a może jednak nie ?
A tragic coincidence, or maybe not?
WSTĘP
Wierzę, że wszyscy otrzymaliśmy dary i talenty z Niebios. Nie zawsze jesteśmy ich świadomi, aż do momentu napotkania przeszkody.
Gdyby nie było ciemności, nie wiedzielibyśmy co to światłość. Gdyby nie było zimna, nie wiedzielibyśmy co to ciepło. Gdyby nie było zła, nie wiedzielibyśmy co to dobro. Gdyby nie było choroby, nie wiedzielibyśmy co to zdrowie itd...
Na świecie żyje prawie 8 miliardów ludzi, a historia każdego z nich jest unikalna. Nie ma i nie może być identycznych „przygód życiowych” bo jest to niemożliwe. Obecnie ludzie mówią lub piszą w około 6 tysiącach języków na wszystkich kontynentach Ziemi.
Tytuł tej historii sugeruje tragiczny zbieg okoliczności, ale jak czytelnicy sami się przekonają jest to tylko jeden z wątków. Michael Jackson śpiewał kiedyś piosenkę „before you judge me, try to understand me” czyli zanim mnie osądzisz, spróbuj mnie zrozumieć. Aby kogoś zrozumieć musimy poznać jego historię.
Gdyby nie było ciemności, nie wiedzielibyśmy co to światłość. Gdyby nie było zimna, nie wiedzielibyśmy co to ciepło. Gdyby nie było zła, nie wiedzielibyśmy co to dobro. Gdyby nie było choroby, nie wiedzielibyśmy co to zdrowie itd...
Na świecie żyje prawie 8 miliardów ludzi, a historia każdego z nich jest unikalna. Nie ma i nie może być identycznych „przygód życiowych” bo jest to niemożliwe. Obecnie ludzie mówią lub piszą w około 6 tysiącach języków na wszystkich kontynentach Ziemi.
Tytuł tej historii sugeruje tragiczny zbieg okoliczności, ale jak czytelnicy sami się przekonają jest to tylko jeden z wątków. Michael Jackson śpiewał kiedyś piosenkę „before you judge me, try to understand me” czyli zanim mnie osądzisz, spróbuj mnie zrozumieć. Aby kogoś zrozumieć musimy poznać jego historię.
INTRODUCTION
If there were no darkness, we would not know what light is. If it wasn't cold, we wouldn't know what warmth is. If it weren't for bad, we wouldn't know what good is. If there were no disease, we would not know what health is. E.t.c.
There are almost 8 billion people in the world, and the history of each of them is unique. There are no and cannot be identical "life adventures" because it is impossible. Today, people speak or write in about 6,000 languages on all continents of the Earth.
The title of this story suggests a tragic coincidence, but when the readers see for themselves this is only one of the threads. Michael Jackson once sang the song "before you judge me, try to understand me", so before you judge me, try to understand me. To understand someone, we need to know their story.
I believe we all have received gifts and talents from Heaven. We are not always aware of them until we encounter an obstacle.
If there were no darkness, we would not know what light is. If it wasn't cold, we wouldn't know what warmth is. If it weren't for bad, we wouldn't know what good is. If there were no disease, we would not know what health is. E.t.c.
There are almost 8 billion people in the world, and the history of each of them is unique. There are no and cannot be identical "life adventures" because it is impossible. Today, people speak or write in about 6,000 languages on all continents of the Earth.
The title of this story suggests a tragic coincidence, but when the readers see for themselves this is only one of the threads. Michael Jackson once sang the song "before you judge me, try to understand me", so before you judge me, try to understand me. To understand someone, we need to know their story.
1. Głębokie Wody - Deep Waters

Wyprawa za morze
Jest rok 1913. Ze średniej wielkości wsi pod Krosnem, na południowym wschodzie Polski, która znajduje się wówczas pod zaborem austriackim na szeroki świat dosłownie wypływa 22 letni mężczyzna. Dostaje się z kolegami na statek Kaiserin Auguste Victoria, wypływający z Hamburga 16-go lipca i przypływa 10 dni później na wyspę Ellis w Nowym Jorku.
Statek Victoria był największym na świecie w momencie jego wodowania, był liniowcem oceanicznym zbudowanym w latach 1905-1906 przez stocznię Vulcan AG w Szczecinie dla Hamburg America Line, posiadał napęd parowy, silnik 2 śrubowy, prędkość serwisową 17,5 węzła, zabierał na pokład 2996 pasażerów (652 pierwsza klasa, 286 druga klasa, 2058 trzecia klasa). Dwa lejki, cztery maszty jak na powyższych pocztówkach. Stalowy kadłub i pięć pokładów. Załoga to 593 osób.
Jest rok 1913. Ze średniej wielkości wsi pod Krosnem, na południowym wschodzie Polski, która znajduje się wówczas pod zaborem austriackim na szeroki świat dosłownie wypływa 22 letni mężczyzna. Dostaje się z kolegami na statek Kaiserin Auguste Victoria, wypływający z Hamburga 16-go lipca i przypływa 10 dni później na wyspę Ellis w Nowym Jorku.
Statek Victoria był największym na świecie w momencie jego wodowania, był liniowcem oceanicznym zbudowanym w latach 1905-1906 przez stocznię Vulcan AG w Szczecinie dla Hamburg America Line, posiadał napęd parowy, silnik 2 śrubowy, prędkość serwisową 17,5 węzła, zabierał na pokład 2996 pasażerów (652 pierwsza klasa, 286 druga klasa, 2058 trzecia klasa). Dwa lejki, cztery maszty jak na powyższych pocztówkach. Stalowy kadłub i pięć pokładów. Załoga to 593 osób.
Statek regularnie pływał między Hamburgiem a Nowym Jorkiem aż do wybuchu wojny w Europie w 1914 roku, a początkowo nazywał się Europa. W 1919 roku został przekazany Wielkiej Brytanii jako reparacje wojenne.
A trip across the sea
It is 1913. A 22-year-old man literally flows out of a medium-sized village near Krosno, in the south-east of Poland, which is then under the Austrian partition. He and his colleagues get on the ship Kaiserin Auguste Victoria, which leaves Hamburg on July 16 and arrives 10 days later on Ellis Island in New York.
Victoria was the largest ship in the world at the time of its launch, it was an ocean liner built in 1905-1906 by the Vulcan AG shipyard in Szczecin for Hamburg America Line, had a steam drive, 2-screw engine, service speed of 17.5 knots, took 2996 on board passengers (652 first class, 286 second class, 2058 third class). Two funnels, four masts as in the above postcard. Steel hull and five decks. The crew is 593 people.
It is 1913. A 22-year-old man literally flows out of a medium-sized village near Krosno, in the south-east of Poland, which is then under the Austrian partition. He and his colleagues get on the ship Kaiserin Auguste Victoria, which leaves Hamburg on July 16 and arrives 10 days later on Ellis Island in New York.
Victoria was the largest ship in the world at the time of its launch, it was an ocean liner built in 1905-1906 by the Vulcan AG shipyard in Szczecin for Hamburg America Line, had a steam drive, 2-screw engine, service speed of 17.5 knots, took 2996 on board passengers (652 first class, 286 second class, 2058 third class). Two funnels, four masts as in the above postcard. Steel hull and five decks. The crew is 593 people.
The ship regularly sailed between Hamburg and New York until the outbreak of the war in Europe in 1914, and was initially called Europa. In 1919 it was handed over to Great Britain as war reparations.
1. Głębokie Wody - Deep Waters
1a. - Wyspa Ellis - Ellis Island


Wyspa Ellis - Nowy York
Jeśli podróżowali pierwszą lub drugą klasą tego statku, to otrzymywaliby dokumenty na pokładzie. Następnie skierowaliby się prosto do celu. Tymczasem niestety pasażerowie, którzy spędzili już tygodnie stłoczeni w sterówce, w 3 klasie, musieli czekać na promy, które przetransportują ich ze statku na wyspę, aby rozpocząć proces imigracyjny.
Jeśli dokumenty imigranta były w porządku, a jego stan zdrowia był w miarę dobry, proces inspekcji na Ellis Island trwał od 3 do 5 godzin. Inspekcje odbywały się w Sali Rejestracyjnej (Wielka Sala), gdzie lekarze krótko skanowali każdą osobę pod kątem widocznych dolegliwości fizycznych.
Szacuje się, że 40 procent dzisiejszych Amerykanów jest spokrewnionych z kimś, kto przybył na wyspę. To 100 milionów ludzi! Stacja imigracyjna została otwarta 1 stycznia 1892 roku. Już w pierwszym roku 450 tyś. ludzi miało nadzieję, że uda się do Ameryki. Szczytowe lata stacji przypadały między 1900 a 1914; przetwarzali od 2000 do 10 000 osób dziennie.
Gdy pasażerowie wysiadali na wyspę, mogli mieć trochę jedzenia, które spakowali na podróż, aby coś przekąsić przed następnym posiłkiem. Ale jedzenie na statku to nie piknik! Pasażerowie pierwszej i drugiej klasy korzystali z obsługi stołowej w swoich luksusowych jadalniach.
Jeśli podróżowali pierwszą lub drugą klasą tego statku, to otrzymywaliby dokumenty na pokładzie. Następnie skierowaliby się prosto do celu. Tymczasem niestety pasażerowie, którzy spędzili już tygodnie stłoczeni w sterówce, w 3 klasie, musieli czekać na promy, które przetransportują ich ze statku na wyspę, aby rozpocząć proces imigracyjny.
Jeśli dokumenty imigranta były w porządku, a jego stan zdrowia był w miarę dobry, proces inspekcji na Ellis Island trwał od 3 do 5 godzin. Inspekcje odbywały się w Sali Rejestracyjnej (Wielka Sala), gdzie lekarze krótko skanowali każdą osobę pod kątem widocznych dolegliwości fizycznych.
Szacuje się, że 40 procent dzisiejszych Amerykanów jest spokrewnionych z kimś, kto przybył na wyspę. To 100 milionów ludzi! Stacja imigracyjna została otwarta 1 stycznia 1892 roku. Już w pierwszym roku 450 tyś. ludzi miało nadzieję, że uda się do Ameryki. Szczytowe lata stacji przypadały między 1900 a 1914; przetwarzali od 2000 do 10 000 osób dziennie.
Gdy pasażerowie wysiadali na wyspę, mogli mieć trochę jedzenia, które spakowali na podróż, aby coś przekąsić przed następnym posiłkiem. Ale jedzenie na statku to nie piknik! Pasażerowie pierwszej i drugiej klasy korzystali z obsługi stołowej w swoich luksusowych jadalniach.
Według Smithsonian podróżnicy jedli czarny chleb, gotowane ziemniaki i żylastą wołowinę. Ale przykładowo wielu Włochów robiło sobie własne mustasole, bardzo suche ciasteczka, które miękną, gdy są wilgotne.
Pracownicy Ellis Island zaspokajali głód dużej liczby ludzi fasolką po bretońsku. Ale wtedy nie pochodziły z puszki. Amerykanie w pełni wykorzystali wysoką zawartość białka w fasoli jeszcze przed powstaniem USA. Osadnicy podchwycili pomysł od Indian, tj. rdzennych Amerykanów.


Ellis island - New York
If they had traveled first or second class on this ship, they would have received the papers on board. Then they would go straight to their destination. Meanwhile, passengers who had already spent weeks crammed into the wheelhouse in 3rd class unfortunatelly had to wait for the ferries to transport them from the ship to the island to begin the immigration process.
If the immigrant's papers were in order and his health was reasonably good, the Ellis Island inspection process took three to five hours. The inspections took place in the Registration Room (Great Hall), where doctors briefly scanned each person for visible physical ailments.
It is estimated that 40 percent of Americans today are related to someone who came to the island. That's 100 million people! The immigration station opened on January 1, 1892. Already in the first year, 450 thousand people hoped to go to America. The peak years of the station were between 1900 and 1914; they processed 2,000 to 10,000 people a day.
As passengers disembarked to the island, they might have had some food that they had packed for the trip to grab a bite to eat before their next meal. But eating on board is not a picnic! First and second class passengers enjoyed table service in their luxurious dining rooms.
According to the Smithsonian, the travelers ate black bread, boiled potatoes and stringy beef. But many Italians, for example, made their own mustasols, very dry cookies that soften when moist.
Ellis Island workers satisfied the hunger of large numbers of people with baked beans. But then they didn't come from a can. Americans took full advantage of the high protein content of beans prior to the founding of the USA. The settlers picked up the idea from Native Americans.

1. Głębokie Wody - Deep Waters
1b. - Szymon Guzik (mój dziadek)
